Larsmo-Eugmo pensionärsförening

Petersburg- en av världens vackraste städer!

03.11.2018 kl. 14:13
Uppsamling av resenärer från Kronoby till Lappo.

Petersburg- en av världens vackraste städer!

Den 17 maj, på Norges nationaldag, åkte en grupp på 36 personer till vårt östra grannland. Uppsamling av resenärer från Kronoby till Lappo. I Lappo tog  vi vårt första stopp. En person hade glömt sitt pass hemma, så det blev en extra körning för sonen!Vi fortsatte mot Villmanstrand och till gränsen vid Nuijamaa. Allt gick bra här, färden fortsatte längs Saima kanal. Vår busschaufför Glenn sade att ett stopp är obligatoriskt, när vi kommer till minnesmärket vid Tienhaara, där många unga pojkar fick sätta livet till under kriget! När man såg sig omkring i landskapet kunde man känna historiens vingslag slå och man kände ett vemod i hjärtat. Vi fortsatte mot Viborg där det blev en stadsrundtur före vi checkade in på hotell Victoria. Före läggdags strövade vi omkring i staden som kunde ha varit ”vår”. Saluhallen, ”runda huset” och en strandpromenad hann vi också med.

Dag 2 fortsatte färden mot Petersburg. Lokalguiden Julia mötte oss kl. 12.00 för stadsrundtur. Julia har studerat till guide på svenska , så vi hade en utmärkt guide!

Sankt Petersburg grundades den 27 maj 1703 av Peter I. Under de trehundra år staden existerat har den fått utstå både natur- och historiska katastrofer. Inte ens historiens mest fruktansvärda belägring, 872 dagar från den 8 sept. 1941 till den 27 jan. 1944, kunde kväva kämpaglöden hosstadens invånare.

Efter en lätt lunch fortsatte vi till Vinterpalatset, Eremitaget. Detta museum innehåller så många fina saker, så det är svårt att smälta allt. Om man går igenom alla salar och betraktar alla föremål så räcker det i 11 år!!!

Dag 3 blev det avfärd till Peterhof, detta tsarresidens, en storslagen park- och palats anläggning från 1700- och 1800-talen, som pryds av mer än 100 fontäner. Vi fortsatte till Uppståndelsekyrkan eller ”kyrkan på blodet.” På denna plats blev Alexander den II dödligt sårad i ett bombattentat år 1881. Vi såg kyrkan endast utifrån, ty det var en jordfästning på gång. Vi fortsatte till den stora Isakskatedralen, en av världens största katedraler! Katedralen är över 100 m hög på en plats av 4000 kvadratmeters yta. Här finns ett överflöd av förgyllningar bl.a. 400 kg bladguld gick åt. Den gyllene kupolen målades grå under krigstiden, så bombplanen missade målet!

Dag 4 blev det lite lugnare tempo. En c:a 1 timmes kanaltur under de många broarna var en riktig fin upplevelse i det vackra vädret!  Dessa broar över Nevafloden öppnas nattetid mellan kl. 02.00-04.00 så att större fartyg kan passera. Ett par timmar fritt strövande på huvudgatan Nevskij Prospect med det stora köpcentret Gostiny Dvor.

Bussen körde till hamnen på Vasilliön där m/s Prinsess Anastasia avgick kl.18.00. Båten är byggd i Åbo år 1985. Ankomst till Helsingfors kl. 07.00.

Hemma på kvällen efter en helt underbar resa!