Larsmo-Eugmo pensionärsförening

Nils Ström berättar om Larsmo-Eugmo Pensionärsförening.

03.11.2018 kl. 15:02
Jag kom med i föreningen redan som ung pensionär 1994-1995 och började som kassör
utom styrelsen

Nils Ström berättar om Larsmo-Eugmo Pensionärsförening.

Kassörsuppdraget slutade år 2006, då tog Ulla Björk över. Reseledare blev jag år 2000 och slutade år 2014. Under min tid i styrelsen var det många diskussioner om ekonomin, hur vi skulle få ordning på den. En sak som jag föreslog, var att vi kunde ha ett lotteri till på månadsmötena, ett som kökspersonalen skulle ha hand om. Det tog lite emot i styrelsen, men vi röstade om saken och det gick igenom, och då blev det, det lotteriet som kostar 1€ och man skriver sitt namn på en lapp. Det har vi fortfarande, men idag får kökspersonalen inhandla vinster för en viss summa, tidigare hade de delvis vinster med sig. Medlemsvärvningen var viktig för mig, jag försökte få styrelsen, att till ett möte ha hittat nya medlemmar, men det blev ingen framgång. Därför gjorde jag, med hjälp av Turid en kampanj av medlemsvärvning, vi körde runt och pratade med folk, talade om föreningen med alla, som vi kände och visste, att de var eller snart skulle bli pensionärer. Det gick över förväntan, och vi fick många nya medlemmar. Vår kampanj gick så bra, att vi vann värvningen det året, och kom med i GOD TID. Det  var roligt.

Jag hade som motto: Månadsmöten med gott kaffe och dopp, ett bra program med föreläsare, sång och musik till så kommer det medlemmar till mötena. Och det har visat sig hålla även i dag, för nu börjar vi ha det trångt på våra möten. Framtiden får visa, hur det utvecklas och löser sig med utrymmet.

Jag har tyckt om att verka för pensionärsföreningen, den har varit viktig för mig. Det var också roligt att ta emot anmälningar till olika fester och möten, jag tyckte om och ville gärna tala och ha kontakt med olika personer.

Som reseledare har jag många fina minnen. Vi samarbetade med Peter Söderqvist i många år. Innan han kom med år 2003, fick vi tips på resmål från Kuriren, Svenska tidningar och TV. Peter hade egen buss och skräddarsydde våra många och alltid fullbokade resor, så var han också en fenomenal guide, han kunde allt, var så påläst, så jag fick mest ägna mig åt att gå omkring i bussen och underhålla resenärerna. Det hade jag ingenting emot, det var roligt att skoja med folk, alla förstod skoj. På de längre resorna byttes platser i bussen, så att alla fick lära känna varandra.

I januari hade vi alltid möte med resekommitteen, då var Peter med, och vi planerade årets resor. Vi hade ett bra och givande samarbete med honom. Jag var noga med maten på resorna, den skulle vara god och i tillräckliga mängder, så att alla blev mätta. Därför var våra resor så omtyckta, de var välplanerade och man fick valuta för sina pengar. Små olyckor hände också ibland, men ingenting allvarligt. Det är sånt man inte kan förutse. Resorna har varit många, jag kan inte berätta om alla, men några, som har gjorts under åren kommer med. Det har rests i Finland, i Sverige och Norge. Vi har varit på SPA-resor, flest till Fra Maare i Estland, men en gång till Toila Spa nära ryska gränsen. Första resan med Peter var till Ikalis, och sen till Gotland.

Resor har gjorts till Dalarna, Lofoten, Öland, Bohuslän, Göta kanal, Höga kusten och Trondheim i Norge. Ibland blev det två resor till samma plats, då det var många deltagare. Detta var till östra Finland. Gotlandsresan var speciell, vi bodde på en lägergård och alla hjälptes åt med frukosten. Alltså inget lyxboende den gången, men resan blev förstås förmånligare. De övriga måltiderna åt vi sen på restaurang. Även resan till Lofoten var annorlunda. Då bodde vi i stugor, bekvämt. En man fiskade sej som vi fick till middag. Den var underbart god den middagen.
På Trondheims resan besökte vi vänorten Klebo, vi blev mycket bra mottagna av den lokala pensionärsföreningen. De hade ett trevligt program, med dans på kvällen. År 2007 gjorde vi en resa till Bengtskär, resan dit var så fin, havet var spegellugnt, det var så vackert. Då övernattade vi i Ekenäs, på Marinan. Det var en höstresa. Ett år var vi till Sydösterbotten, en dagsresa, besökte Gullans trädgård, den var stor och mycket sevärd för dem som tycker om blommor. Då åt vi lunch på Linds kök, ett annorlunda matställe, som att äta i en tropisk trädgård, maten var utmärkt som vanligt.

Bohuslän var också ett resmål, då fick vi åka båt till Ingrid Bergmans sommarställe, och såg hennes staty, en skärgård, som var så annorlunda än vår, med runda kobbar, ovanliga tyckte vi. Ibland åt vi lunch på båtarna, som vi åkte med.

Vår pensionärsförening mår bra, den blir allt större och personerna i styrelse och kommitteer gör allt för att den hela tiden skall utvecklas. Nya tider med ändringar både på gott och ont kan man inget åt, det är bara att följa med. Jag är också själv fortfarande med och trivs med det.